Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Normy rozwojowe dziecka 6 letniego

           Rozwój psychoruchowy dziecka jest procesem ciągłym i stopniowym z dwoma
wyjątkami. Te wyjątki to tak zwane skoki rozwojowe.
Jeden z nich przypada właśnie na okres około 6. roku życia , drugi na okres
dorastania. Skok rozwojowy polega na dokonywaniu się w organizmie dziecka
szybkich zmian w stosunkowo krótkim czasie. Oznacza to, że dziecko 6- letnie jest
tuż przed lub w trakcie zmian rozwojowych a dziecko 7 -letnie jest dzieckiem po
zmianach.
Okres ten niesie ze sobą wiele nowych zadań, które dziecko musi zrealizować, a do
najważniejszych niewątpliwie należy przygotowanie do obowiązku szkolnego.
Dlatego też czas poświęcony sześciolatkowi jest czasem zaoszczędzonym w
przyszłości na wizyty u specjalistów.
ROZWÓJ FIZYCZNY:
U dzieci 6-letnich następują istotne zmiany w rozwoju kości, mięśni i narządów
wewnętrznych
• wydłużają się i twardnieją kości kończyn, rosną zęby stałe, zmieniają się
proporcje ciała;
• rozpoczyna się pierwszy etap kostnienia nadgarstka (część chrząstek zamienia
się w kości) – ruchy dłoni stają się bardziej odporne na męczenie, jednak
widoczny jest wyższy poziom rozwoju ruchowego a słabszy rozwój sprawności
rąk!;
• poprawia się płynność i szybkość ruchów rąk – dziecko łatwiej uczy się pisania w
linijkach i łączenia liter, zaczyna także ładniej rysować, lepiej wycinać, może
nauczyć się wiązania kokardki, itp.
• rośnie potrzeba ruchu, ruchy stają się płynne, dziecko może wykonywać tzw.
kombinacje ruchowe, dziecko potrafi: podrzucać i łapać piłkę, skakać, pokonywać
przeszkody, wykonywać ćwiczenia równoważne, chętnie współzawodniczy z
innymi dziećmi,
• mięśnie stają się silniejsze (wzrasta siła skurczu), jest bardziej odporne na
zmęczenie, wzrasta siła zwieraczy – dziecko nie musi już tak często
załatwiać potrzeb fizjologicznych;
• dziecko staje się bardziej odporne na choroby;
PAMIĘTAJMY!
➢ dziecko musi często zmieniać pozycję w trakcie pracy i zabawy w związku
ze słabym rozwojem kości i mięśni
➢ potrzebny jest ruch dla czynnego odpoczynku mięśni i układu kostnego
➢ główną formą aktywności jest zabawa dlatego uczymy przez zabawę
➢ dziecko może mieć trudności w pisaniu więc chwalmy je za włożony
wysiłek, nie zmuszajmy do „pięknego” pisania, ale też nie rysujmy i nie
piszmy za dziecko;
ROZWÓJ SPOŁECZNO - EMOCJONALNY:
W sferze emocjonalno-motywacyjnej występują największe różnice między
dziećmi sześcio - i siedmioletnimi. Spowodowane jest to mniej dojrzałym
układem nerwowym u dzieci młodszych.
• nastroje i emocje są zmienne i szybko przechodzą jedna w drugą np. śmiech
w płacz, radość w smutek;
• dziecko dopiero uczy się opanowywać swoje reakcje emocjonalne oraz ich
zewnętrzne przejawy;
• budzą się uczucia wyższe: intelektualne, społeczne, moralne i estetyczne np.
6-latek opiekuje się młodszym rodzeństwem, słabszym rówieśnikiem;
• budzi się umiejętność empatii – dziecko dojrzewając emocjonalnie zaczyna
rozumieć emocje innych;
• duże znaczenie ma dla dziecka grupa rówieśnicza – uznanie i akceptacja
grupy są niezwykle ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka i pośrednio
wpływają na jego powodzenie szkolne
PAMIĘTAJMY!
➢ dziecko jeszcze nie kieruje się poczuciem obowiązku czy
odpowiedzialnością, ale dążeniem do przyjemności i unikaniem
przykrości
➢ dziecko powinno być nagradzane, ale nie w formie drogich prezentów
lecz w formie pochwały, stempelków, kolorowych naklejek, punktów,
podpisów motywacyjnych typu : Brawo! Wspaniale!
➢ nie oceniajmy dziecka lecz jego zachowanie - nie mówimy : jesteś złym
dzieckiem, łobuzem bo pchnąłeś kolegę, ale: źle się zachowałeś bo
pchnąłeś kolegę, zrobiłeś mu przykrość, popatrz teraz on płacze,
przeproś go.
➢ uczymy dziecko o tym co dobre a co złe na podstawie specjalnie
dobranych tekstów literackich ze sporą dozą emocji, pokazujemy skutki
niektórych zachowań, uczymy przepraszać i wybaczać oraz wczuwać się
w emocje innych
➢ w pracy każdego dziecka szukamy czegoś pozytywnego, dajemy dziecku
nadzieję
➢ wszystkie emocje i wysiłek intelektualny to ogromny wydatek
energetyczny organizmu – zadbajmy o dostarczanie dziecku zdrowych
przekąsek wyrównujących poziom glukozy i magnezu (owoce, kawałek
czekolady, kanapka)
➢ po silnych zachowaniach emocjonalnych zapewnijmy dziecku możliwość
wyciszenia poprzez elementy relaksacji
➢ ważne, aby dziecko umiało współpracować z rówieśnikami i przestrzegało
określonych norm zachowania się
➢ dziecko akceptowane jest radosne i szczęśliwe.
ROZWÓJ UMYSŁOWY:
Zachodzące w tym okresie zmiany w układzie nerwowym są tak znaczące, że to one
decydują o istotnych różnicach między dziećmi młodszymi i starszymi.
Mowa i myślenie:
• dziecko swobodnie posługuje się mową potoczną;
• przekazuje swoje myśli, pragnienia, żądania, uczucia i emocje;
• zaczyna mówić pełnymi, złożonymi zdaniami;
• jego mowa jest coraz bardziej poprawna gramatycznie;
• używa wszystkich części mowy;
• zadaje dużo pytań;
• dokonuje analizy i syntezy oraz abstrahowania;
• myślenie dziecka jest myśleniem konkretno-wyobrażeniowym;
• rozwiązuje problemy przypadkowo metodą prób i błędów;
• ma jeszcze zbyt mało informacji, by zrozumieć otaczający je świat;
PAMIĘTAJMY!
➢ dziecko musi prawidłowo artykułować głoski oraz mieć odpowiedni zasób
słów by rozumieć teksty mówione i pisane
➢ dziecko musi poznawać świat i działać wszystkimi zmysłami, aby
rozwijać myślenie
➢ czytajmy dziecku aby wzbogacić jego słownik i kształtować pojęcia
➢ pozwalajmy dziecku eksperymentować, sprawdzać samemu, badać,
obserwować i wyciągać wnioski
Wrażenia i spostrzeżenia:
• wzrasta wrażliwość zmysłów na bodźce - dziecko lepiej reaguje na złożone
sygnały;
• dużą rolę w nauce odgrywa zmysł wzroku i słuchu;
• większa jest ostrość wzroku – dziecko dostrzega położenie i wielkość
przedmiotów a także nowe ich cechy i jakość, rozróżnia i nazywa barwy i
ich odcienie;
• wzrasta wrażliwość słuchowa - rozwija się słuch werbalny i muzyczny,
dziecko rozróżnia dźwięki pod względem wysokości, siły i barwy oraz
wykonuje ciągłe i płynne ruchy w takt muzyki;
• u dziecka przeważa spostrzeganie globalne, chociaż może ono dokonać
analizy i syntezy danego materiału np. układać obrazki z kawałków,
rozpoznać kształty przedmiotów czy figur geometrycznych;
• dziecko może mieć kłopoty z oceną stosunków przestrzennych typu :
prawo-lewo, nad-pod, przed-za, z przodu-z tyłu.
PAMIĘTAJMY!
➢ dziecko może mieć trudności w różnicowaniu i zapamiętaniu kształtów
liter i cyfr a tym samym w czytaniu i pisaniu
➢ należy przeprowadzać dużo zabaw i ćwiczeń w orientacji na
płaszczyźnie i w przestrzeni
➢ rozwijajmy spostrzeganie słuchowe i wzrokowe, bo stanowią one
podstawę czytania i pisania z pamięci i ze słuchu
➢ nauka czytania i pisania powinna na początku odbywać się na materiale
zabawowym np. na klockach
Uwaga, wyobraźnia i pamięć:
• uwaga jest skoncentrowana na bodźcach silnych i atrakcyjnych dla
dziecka;
• nuda powoduje przenoszenie uwagi dziecka na inną czynność lub zabawę;
• uwaga dziecka jest mimowolna – najwięcej słów i faktów zapamiętuje
podczas zabawy;
• bodźce z otoczenia odwracają uwagę dziecka od wykonywanego zadania;
• dziecko zaczyna decydować o tym, co chce zapamiętać;
• czas trwania wykonywanych czynności wydłuża się;
• czas skupienia uwagi na czynnościach szkolnych jest krótki – około 15
minut;
• uwaga jeszcze nie jest podzielna - dziecko potrafi koncentrować się na
tym co robi, ale na jednej czynności;
• kształtuje się uwaga dowolna;
• przeważ pamięć mechaniczna a pamięć słowno-logiczna dopiero się rozwija;
• dziecko lepiej pamięta materiały obrazowe, czynności ruchowe i
manipulacyjne oraz te, które wywołały u niego emocje;
• dziecko charakteryzuje się tzw. małą gotowością pamięci – potrzebuje
pewnego czasu do wydobycia z pamięci żądanych informacji.
PAMIĘTAJMY!
➢ silna koncentracja uwagi szybko wywołuje duże zmęczenie,
dlatego dziecko musi odpocząć po wysiłku umysłowym
➢ umysł dziecka najlepiej odpoczywa się podczas zabaw ruchowych
➢ nowe treści powinny być często powtarzane i utrwalane z
wykorzystaniem wielu zmysłów
➢ aby ułatwić dziecku zapamiętywanie można przy nauce wprowadzać
ruch, rytmy i różne sposoby kojarzenia
➢ przy odtwarzaniu treści z pamięci można dziecku pomóc
podpowiadając pierwszą sylabę, słowo lub fragment zapamiętanego
tekstu

Data dodania: 2024-09-07 16:50:14
Data edycji: 2024-09-07 16:51:26
Ilość wyświetleń: 51

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"

Janusz Korczak
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej