Informacja o gotowości szkolnej
Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się rodzicom dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek lub może rozpocząć naukę w szkole podstawowej (§ 5 ust. 2 rozporządzenia MEiN z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków).
Jak często przeprowadzać obserwację dzieci?
Podsumowanie obserwacji dzieci na potrzeby analizy gotowości szkolnej należy przeprowadzić dwukrotnie. Wstępna obserwacja powinna zostać przeprowadzona w październiku lub listopadzie, kiedy wychowankowie zaadaptowali się już do warunków przedszkolnych.
W oparciu o wynik tej diagnozy nauczyciel miał obowiązek opracować i realizować indywidualny dla każdego dziecka, które tego potrzebowało, program wspomagania i korygowania rozwoju.
Druga obserwacja na początku kwietnia, przed zamknięciem naboru do szkół.
Ponowną obserwację trzeba przeprowadzić na początku kwietnia, aby przed końcem miesiąca możliwe było przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Druga diagnoza powinna zakończyć się przed zamknięciem rekrutacji do szkół na kolejny rok. Rodzice powinni bowiem otrzymać informację na temat dojrzałości szkolnej dziecka, zanim podejmą decyzję o zgłoszeniu go do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
Analiza dwóch obserwacji pozwala na obserwację rozwoju dziecka
Dwukrotne podsumowanie obserwacji pozwala na porównanie wyników po upływie kilku miesięcy, podczas których nauczyciel i rodzice podejmują działania wspierające rozwój dziecka. Umożliwia to dokonanie analizy dynamiki rozwoju dziecka, postępów w różnych obszarach jego aktywności i ułatwia podjęcie przez rodziców decyzji o rozpoczęciu przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej lub odroczeniu tego obowiązku.
Wykonanie zadania powinna potwierdzić prowadzona przez nauczycieli dokumentacja (arkusz obserwacji dziecka, dzienniczki/zeszyty obserwacji, karty pracy dziecka.)
Formę dokumentu informacji o gotowości szkolnej określają przepisy
Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego. Wzór został określony przepisami prawa oświatowego (MEiN-I/82).
Dokument o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej powinien zawierać informacje dotyczące:
III. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania (opis, podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu, wskazówki dla rodziców).
Szkoła nie może domagać się okazania informacji o gotowości
Rodzice po otrzymaniu oceny gotowości szkolnej mogą przekazać ją szkole, w której dziecko rozpocznie naukę, jeśli uznają, że zawarte w niej uwagi pomogą w dalszej pracy z dzieckiem. Natomiast szkoła nie ma prawa żądać od rodziców udostępnienia informacji.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"
82-200 Malbork
Mickiewicza 40