Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Informacja o gotowości szkolnej dziecka.

Informacja o gotowości szkolnej

Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się rodzicom dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek lub może rozpocząć naukę w szkole podstawowej (§ 5 ust. 2 rozporządzenia MEiN z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków). 

Jak często przeprowadzać obserwację dzieci?

Podsumowanie obserwacji dzieci na potrzeby analizy gotowości szkolnej należy przeprowadzić dwukrotnie. Wstępna obserwacja powinna zostać przeprowadzona w październiku lub listopadzie, kiedy wychowankowie zaadaptowali się już do warunków przedszkolnych.

W oparciu o wynik tej diagnozy nauczyciel miał obowiązek opracować i realizować indywidualny dla każdego dziecka, które tego potrzebowało, program wspomagania i korygowania rozwoju.

Druga obserwacja na początku kwietnia, przed zamknięciem naboru do szkół.

 Ponowną obserwację trzeba przeprowadzić na początku kwietnia, aby przed końcem miesiąca możliwe było przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Druga diagnoza powinna zakończyć się przed zamknięciem rekrutacji do szkół na kolejny rok. Rodzice powinni bowiem otrzymać informację na temat dojrzałości szkolnej dziecka, zanim podejmą decyzję o zgłoszeniu go do pierwszej klasy szkoły podstawowej.

Analiza dwóch obserwacji pozwala na obserwację rozwoju dziecka

Dwukrotne podsumowanie obserwacji pozwala na porównanie wyników po upływie kilku miesięcy, podczas których nauczyciel i rodzice podejmują działania wspierające rozwój dziecka. Umożliwia to dokonanie analizy dynamiki rozwoju dziecka, postępów w różnych obszarach jego aktywności i ułatwia podjęcie przez rodziców decyzji o rozpoczęciu przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej lub odroczeniu tego obowiązku.

Wykonanie zadania powinna potwierdzić prowadzona przez nauczycieli dokumentacja (arkusz obserwacji dziecka, dzienniczki/zeszyty obserwacji, karty pracy dziecka.)

Formę dokumentu informacji o gotowości szkolnej określają przepisy

Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego. Wzór został określony przepisami prawa oświatowego (MEiN-I/82). 

Dokument o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej powinien zawierać informacje dotyczące:

  1. Opanowania wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
  1. fizyczny obszar rozwoju dziecka (mocne strony dziecka, zauważone trudności, podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, wskazówki dla rodziców),
  2. emocjonalny rozwój dziecka (mocne strony dziecka, zauważone trudności, podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, wskazówki dla rodziców),
  3. społeczny obszar rozwoju dziecka (mocne strony dziecka, zauważone trudności, podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, wskazówki dla rodziców),
  4. poznawczy obszar rozwoju dziecka (mocne strony dziecka, zauważone trudności, podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, wskazówki dla rodziców).
  1. Samodzielność, w tym umiejętności i wykonywanie czynności samoobsługowych (mocne strony dziecka, zauważone trudności, podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, wskazówki dla rodziców).

III. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania (opis, podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu, wskazówki dla rodziców). 

  1. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku. 

 Szkoła nie może domagać się okazania informacji o gotowości

Rodzice po otrzymaniu oceny gotowości szkolnej mogą przekazać ją szkole, w której dziecko rozpocznie naukę, jeśli uznają, że zawarte w niej uwagi pomogą w dalszej pracy z dzieckiem. Natomiast szkoła nie ma prawa żądać od rodziców udostępnienia informacji. 

 

 

Data dodania: 2024-04-05 09:01:02
Data edycji: 2024-04-05 09:02:54
Ilość wyświetleń: 39

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"

Janusz Korczak
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej