Obecny wiek to czas pojawiania się coraz to nowszych technologii, mediów.
To one mają ogromny wpływ na rozwój dziecka. Coraz częściej zauważa się, że czytanie bajek, spacer czy wspólna zabawa z dzieckiem zostały wyparte przez telewizję, gry elektroniczne, internet.
Telewizor, komputer nie może zastąpić życia rodzinnego, nie może stać się główną formą spędzania czasu wolnego, jedyną zabawą.
Szczególnie niebezpieczna jest telewizja i komputer u dzieci do 10 roku życia to one na ogół nie potrafią odróżnić fikcji od rzeczywistości. Świat kreowany w mass mediach niewiele ma wspólnego z życiem rzeczywistym. Telewizja, gry komputerowe lansują świat ekskluzywny, ładny, wygodny, pełen różnych doznań i emocji. Świat rzeczywisty, wobec telewizyjnego, komputerowego programu jest nudny, szary i zbyt trudny.
Dzieci oglądają wiele filmów i korzystają z gier komputerowych nie przeznaczonych dla ich wieku. Warto więc, należycie dobierać dziecku programy telewizyjne i komputerowe, biorąc pod uwagę: wartości edukacyjne, ładunek emocjonalny i czas emisji. Nie można jednak dziecka całkowicie odizolować od telewizji czy komputera. Niezmiernie ważne jest, aby rodzice uświadamiali dziecku granice pomiędzy filmową fikcją a rzeczywistością. A wspólne oglądanie filmów czy innych programów stwarza możliwości nawiązania i utrzymania więzi oraz pomaga na komentowanie oglądanych obrazów tak, aby dziecko nie przyjmowało ich bezkrytycznie. Dobrze, kiedy w jakiś sposób sprawujemy kontrolę nad tym, co sami oglądamy i co oglądają nasze dzieci. Telewizja i gry komputerowe nie muszą zastępować książki, czy czasopisma. Nie rezygnujmy z czytania, wspólnej zabawy i spacerów.
Zmiany w rozwoju dziecka pod wpływem nadmiernego oglądania telewizji, korzystania z gier komputerowych:
- opóźnienie rozwoju mowy
- brak umiejętności zapamiętywania
- słabo wykształcona zdolność wysiłku intelektualnego
- brak umiejętności czytania ze zrozumieniem
- utożsamianie rzeczywistości z obrazami ekranowymi
- opóźnienie rozwoju emocjonalnego
- nadmierna drażliwość
- oczekiwanie natychmiastowego zaspokojenia swych potrzeb
- negatywne nastawienie do rzeczywistości
- egoizm, empatia
- pogorszenie wzroku
- zwyrodnienie kręgosłupa
Nadmierne oglądanie telewizji przez dzieci prowadzi do ich niedostatecznej aktywności fizycznej, społecznej i intelektualnej.
Jest również pozytywne oddziaływanie telewizji, internetu na dziecko i przejawia się przez:
- kształtowanie zainteresowań
- dostarczanie i poszerzanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin
- kształtowanie postaw społecznych
- organizowanie rozrywki
Nie można jednoznacznie rozstrzygnąć, czy samo oglądanie telewizji i dostęp do internetu wpływa na dziecko negatywnie bądź pozytywnie.
To na rodzinie spoczywa obowiązek nauczenia dziecka rozsądnego korzystania z telewizji, pokazania konkurencyjnych form spędzania czasu wolnego, psychicznego przygotowania do odbioru treści telewizyjnych.
Do takich najważniejszych działań należą:
- w wieku przedszkolnym czas korzystania z telewizji i internetu nie powinien przekraczać 1 godziny dziennie. Z wiekiem można go stopniowo wydłużać, ale tylko wtedy, kiedy nie wchodzi w rachubę np. spacer lub inne zajęcie.
- kontrola tego, co dzieci oglądają i w co grają- bardzo istotną sprawą jest właściwy wybór audycji/ gry, przy których należy uwzględniać możliwości percepcyjne, rozwojowe,zainteresowania, potrzeby psychiczne i wiek dziecka.
- oglądanie telewizji oraz internetu wraz z dziećmi, rozmowy, dyskusje, wyjaśnienia powinny nastąpić możliwie jak najszybciej po wspólnym obejrzeniu programu. Dzięki temu można pomóc dziecku właściwie wyciągnąć pewne wnioski i spostrzeżenia, podkreślić pozytywne zachowania i wartości, przedstawić własny punkt widzenia. Dziecko ma możliwość podzielenia się na gorąco swoimi emocjami,wrażeniami i odczuciami.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"
82-200 Malbork
Mickiewicza 40