Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wpływ telewizji i innych mediów na rozwój dziecka

 

Obecny wiek to czas pojawiania się coraz to nowszych technologii, mediów.

To one mają ogromny wpływ na rozwój dziecka. Coraz częściej zauważa się, że czytanie bajek, spacer czy wspólna zabawa z dzieckiem zostały wyparte przez  telewizję, gry elektroniczne, internet.

Telewizor, komputer nie może zastąpić życia rodzinnego, nie może stać się główną formą spędzania czasu wolnego, jedyną zabawą.

Szczególnie niebezpieczna jest telewizja i komputer u dzieci do 10 roku życia to one na ogół nie potrafią odróżnić fikcji od rzeczywistości. Świat kreowany w mass mediach niewiele ma wspólnego z życiem rzeczywistym. Telewizja, gry komputerowe lansują świat ekskluzywny, ładny, wygodny, pełen różnych doznań i emocji. Świat rzeczywisty, wobec telewizyjnego, komputerowego programu jest nudny, szary i zbyt trudny.

Dzieci oglądają wiele filmów i korzystają z gier komputerowych nie przeznaczonych dla ich wieku. Warto więc, należycie dobierać dziecku programy telewizyjne i komputerowe, biorąc pod uwagę: wartości edukacyjne, ładunek emocjonalny i czas emisji. Nie można jednak dziecka całkowicie odizolować od telewizji czy komputera. Niezmiernie ważne jest, aby rodzice uświadamiali dziecku granice pomiędzy filmową fikcją a rzeczywistością. A wspólne oglądanie filmów czy innych programów stwarza możliwości nawiązania i utrzymania więzi oraz pomaga na komentowanie oglądanych obrazów tak, aby dziecko nie przyjmowało ich bezkrytycznie. Dobrze, kiedy w jakiś sposób sprawujemy kontrolę nad tym, co sami oglądamy i co oglądają nasze dzieci. Telewizja i gry komputerowe nie muszą zastępować książki, czy czasopisma. Nie rezygnujmy z czytania, wspólnej zabawy i spacerów.

 

 

 

Zmiany w rozwoju dziecka pod wpływem nadmiernego oglądania telewizji, korzystania z gier komputerowych:

- opóźnienie rozwoju mowy

- brak umiejętności zapamiętywania

- słabo wykształcona zdolność wysiłku intelektualnego

- brak umiejętności czytania ze zrozumieniem

- utożsamianie rzeczywistości z obrazami ekranowymi

- opóźnienie rozwoju emocjonalnego

- nadmierna drażliwość

- oczekiwanie natychmiastowego zaspokojenia swych potrzeb

- negatywne nastawienie do rzeczywistości

- egoizm, empatia

- pogorszenie wzroku

- zwyrodnienie kręgosłupa

 Nadmierne oglądanie telewizji przez dzieci prowadzi do ich niedostatecznej aktywności fizycznej, społecznej i intelektualnej.

 

Jest również pozytywne oddziaływanie telewizji, internetu na dziecko i przejawia się przez:
- kształtowanie zainteresowań
- dostarczanie i poszerzanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin
- kształtowanie postaw społecznych
- organizowanie rozrywki

Nie można jednoznacznie rozstrzygnąć, czy samo oglądanie telewizji i dostęp do internetu wpływa na dziecko negatywnie bądź pozytywnie.

To na rodzinie spoczywa obowiązek nauczenia dziecka rozsądnego korzystania z telewizji, pokazania konkurencyjnych form spędzania czasu wolnego, psychicznego przygotowania do odbioru treści telewizyjnych.
Do takich najważniejszych działań należą:
- w wieku przedszkolnym czas korzystania z telewizji i internetu nie powinien przekraczać 1 godziny dziennie. Z wiekiem można go stopniowo wydłużać, ale tylko wtedy, kiedy nie wchodzi w rachubę np. spacer lub inne zajęcie.
- kontrola tego, co dzieci oglądają i w co grają- bardzo istotną sprawą jest właściwy wybór audycji/ gry, przy których należy uwzględniać możliwości percepcyjne, rozwojowe,zainteresowania, potrzeby psychiczne i wiek dziecka.
- oglądanie telewizji oraz internetu wraz z dziećmi, rozmowy, dyskusje, wyjaśnienia powinny nastąpić możliwie jak najszybciej po wspólnym obejrzeniu programu. Dzięki temu można pomóc dziecku właściwie wyciągnąć pewne wnioski i spostrzeżenia, podkreślić pozytywne zachowania i wartości, przedstawić własny punkt widzenia. Dziecko ma możliwość podzielenia się na gorąco swoimi emocjami,wrażeniami i odczuciami.


Data dodania: 2025-01-24 22:12:18
Data edycji: 2025-01-25 17:17:31
Ilość wyświetleń: 35

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"

Janusz Korczak
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej